Saturday 2 July 2011

pe hal facebook ni??

salam semua ni saya nak ceta sikit.. sebenarnya kat facebook ni sya ada 2 profile la.. nak bezakan antara yang business dengan yang personal pny.. hmm agak letih gak coz klau manage profile ttg business tu bz je memanjang.. nasib baik ada profile lagi satu dapat la mengadu dengan kawan2 lain hehe.. tapi tu bukan topik perbincangan kita hari ni..






apa yang saya ingin kongsikan kat sini adalah pengalaman buat duit kat facebook.. serius ni bukan pasal Infinity Dwnline or MLM yang lain tapi buat duit berasaskan affiliate.. pada post yang lepas sy ada bincangkan dengan kawan2 semua tentang affiliate kan.. ramai yang suka pasal info tu.. bagi kawan2 yang terlepas pandang mengenai topik tu klik je ni post kali ni lebih kepada tips pemasaran kat facebook sebab ramai kawan2 yang asyik promote bisnes diorang kat sana.. and cam saya gak dulu memang buang masa post kat FB tu..

back to our topik.. pemasaran di facebook memang berkesan kalau korang tahu cam ne nak buat.. janj korang nak xnak je buat benda ni semua.. xbuat pun xpe... aiman xkisah pun hehe.. aiman mana tah yang x kisah tu tapi saya memang kisah tau sebab blog ni untuk share info bersama2 kawan2 semua.. terdapat beberapa  tips untuk korang semua antaranya ialah

1. pengaruh anda sebagai rakan.
apa yang saya katakan disini ialah rakan-rakan kita boleh menjadi prospek bagi kita. mereka juga boleh membantu mengembangkan business kita pada masa yang sama.. sometimes bila kita sbagai promoter ni nak promote business kat Fb kadang-kadang terlalu memaksa sangat kawan2 tu untuk join kita dan beli produk kita.. please jangan buat benda ni.. sebab benda ni akan buat kawan2 kita tu lari dan xnak bantu kita..silap haribulan d'remove'nya kita dari friendlist dia..

2. wall penyebar maklumat.
satu perkara penting yang perlu kita sedar bahawa facebook bukan online shop yang memerlukan kita post semua info kat wall kita.. tapi kalau xguna wall kita cam ne orang tahu tentang bisnes kita kan?? di sini korang perlu lah kreatif sikit.. kreatif dalam setiap post korang bukan directly ajak orang join bisnes kita.. sebagai contoh kalau kita nak jual kereta kan.. postkan info menarik tentang kereta supaya mereka tahu yang kita ni arif tentang kereta tu.. then bila da share info, baru ajak mereka.. secara tidak langsung mereka akan beli produk kita ["-"]

3. elakkan spamming
benda ni selalu gak berlaku kat facebook.. untuk pengetahuan korang, spamming adalah perbuatan menyampaikan info mengenai sesuatu yang tidak diingini penerimanya.. so be careful ek.. sebab bila kita da buat gini orang boleh sakit hati dengan kita kerana menganggu ketenteraman mereka berfacebook.. lagipun facebook tempat bersosial kan..

4. soft selling..
orang puteh cakap customer always right.. sememangnya benda ni perlu kita gunakan dalam mengiklankan produk kita.. treat customer sebaik mungkin tak kisahlah mereka banyak tanya mengenai produk kita.. yang penting disini mereka tahu yang kita ni boleh dipercayai.. jangan sesekali paksa mereka untuk join or beli produk kita.. once korang buat, memang nak cari pasal da tu.. biar mereka tak nak tu biarkan je tapi minta mereka beritahu kawan2 yang perlukan produk korang.. atleast kalau bukan mereka beli produk korang kawan2 mereka yang berminat boleh la beli kan.. betul x??

itu je la untuk post kali ni.. jangan lupa komen tau ["-"] pe2 hal keep update dengan blog ni k..
selamat malam :)

12 comments:

  1. wah dengan fb pun boleh buat duit ek?? xtahu pula saya hehe.. anyway thanks :)

    ReplyDelete
  2. Dulu aku ada cuba buat duit kat FB.. Tak menjadi lah.. Heheheeh.. Sbb tak guna skill.. Tq atas entry yg membantu.. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. anytime bro hehe.. keep update je kat blog ni banyak benda nak share ngn korang ni.. ajak kwn2 jenguk blog ni jga k..

    ReplyDelete
  4. pengetahuan..tq...

    ReplyDelete
  5. yang dok invite event kontest blog depa melalui group tuu mcm mana?? dh jadi mcm retiss dah kena invite even sana,,, event sini.. tataw mcm mana nk hentikan benda tuu.. kadang2 satu event invite sampai 3 kali... apa kejadahnya itu semua?? hahahhaa....

    ReplyDelete
  6. sy ada buat group pengiklan kat facebook tu.. memang agak irritating kan.. senang ceta contact kat admin n minta stop.. sy da banyak kali kena da gak.. bagi sy tu da dikira spam da :)so pandai2 la prevent :)

    ReplyDelete
  7. wow, bgusnyer info nie.... leh blajo sket2 kalo nk wat online biz gne fb...

    ReplyDelete
  8. http://bit.ly/jH5i0f ni ebook tuk korang nak bljr or tahu sal bisnes kat fb dwnload la ebook tu ek.. lg satu keep update je kat sini memang sy kan post banyk ttg bisnes internet ni ["-"]

    ReplyDelete
  9. wahh baru tahu fesbuk boleh buat duit jugak eh,huhu

    ReplyDelete
  10. perkongsian yg menarik, boleh praktik nanti... ^^

    ReplyDelete
  11. facebook is yesterday's news..
    sekarang era google+
    Google+ Invitation

    ReplyDelete
  12. baut duit dengan affiliates memang sempoi, makan komisyen jek, nak buat part time boley, full time pon boley, antara sumber2 yang boleh belajar pasal affiliates nie adalah seperti forum wang cyber, kat situ ramai otai2 yang tak kedekut ilmu akan beri tunjuk ajar, tanye jer paper.. satu lagi affiliatejaya.com, blogjamal.com,

    ReplyDelete